World Press Photo odebralo první cenu Giovanni Troilovi

2015-Contemporary-Issues-1st-prize-stories-Giovanni-Troilo

World Press Photo odebralo první cenu v kategorii Současná témata fotografovi Giovanni Troilovi. Dle vyjádření ředitele této soutěže to bylo proto, že Troilův vítězný soubor „La Ville Noir – The Dark Heart of Europe“ porušil pravidla pravidla World Press Photo.

Soubor Giovanniho Troia „La Ville Noir – The Dark Heart of Europe“ o belgickém průmyslovém městě Cherleroi vyhrál v kategorii Současná témata. Již krátce po vyhlášení výsledků soutěže se ozvali obyvatelé tohoto města, že obraz, který Triola ve svém souboru podává, není rozhodně pravdivý a že fotograf některé scény musel inscenovat. Tenkrát se k tomuto protestu World Press Photo postavil tak, že některé fotografie z tohoto souboru mohou být trošku inscenovány, ale jen do té míry, že se za jistých okolností stát přece jen mohly.

V úterý 3. 3. 2015 však byl podán protest daleko zásadnější a to, že jedna z fotografií vůbec nebyla pořízena ve městě Charleroi, ale ve městě Molenbeek nedaleko Bruselu. A to podle vyjádření ředitele Wold Press Photo Larse Boeringa narušilo důvěru, kterou World Press Photo má k fotografům. „Soutěž World Press Photo musí být založena na důvěře ve fotografy, kteří se se svými pracemi účastní soutěže, a v jejich profesionální etiku. Samozřejmě kontrolujeme a ověřujeme, ale soutěž nemůže fungovat bez důvěry. Ale teď tu máme jasný případ zavádějící informace a to narušuje způsob, jakým je tento příběh vnímán. Pravidla byla porušena, čára byla překročena.“

Kvůli této diskvalifikaci se druhý oceněný posunuje na místo první a třetí na druhé. Třetí místo nebude uděleno.

Tento krok World Press Photo v podstatě jen podtrhuje nejistotu a tápání výběrové komise. Na jednu stranu vyřazuje ze soutěže velké procento souborů, které dle jejího názoru příliš použily postprodukce, na stranu druhou v ní nechává soubory, které také byly očividně pozměněny ve Photoshopu, ve smyslu záměrné změny nálady a vyznění souboru. Na jednu stranu už dlouhodobě rozhoduje ve prospěch depresivních souborů líčících západní civilizaci jako místo úpadku a „kapitalistického vykořišťování“, na druhou stranu se diví, že jim fotografové jdou vstříc a inscenují, poupravují a přihlašují právě takové soubory, které mají šanci tuto cenu vyhrát. A to je právě případ Giovanniho Troila, jehož soubor byl, dle mého názoru, fotografován ne proto, aby něco upřímně vypověděl, ale proto, aby se zúčastnil právě World Press Photo.

 

foto Giovanni Troilo ze série La Ville Noir – The Dark Heard of Europe

2015-Contemporary-Issues-1st-prize-stories-Giovanni-Troilo troilo1 troilo2 troilo3

VÝSTAVY