casopis-foto-Taryn-Simon_Exploding Warhead_2007_HR-w2000

Taryn Simon v pražském Rudolfinu

casopis-foto-Taryn-Simon_WhiteTiger(Kenny)-Selective Inbreeding_2007_HR-w800

Ptáci ve filmech s Jamesem Bondem, zboží pašované skrz Kennedyho letiště, algoritmy obrázkových kolekcí, utajované základny amerických náboženských, administrativních nebo vojenských institucí… Newyorská umělkyně Taryn Simon (1975) představí od konce dubna v Galerii Rudolfinum šest svých projektů vytvořených v letech 2007 až 2014.

Newyorská umělkyně Taryn Simon vytváří propracované rejstříky věcí, které jsou skryté či nám na první pohled unikají – ptáci ve filmech s Jamesem Bondem, zboží pašované skrz Kennedyho letiště, algoritmy obrázkových kolekcí, utajované základny amerických náboženských, administrativních nebo vojenských institucí… Příznačně pro dobu, kdy se čím dál častěji definujeme skrze předměty, se na jejích fotografiích objevují spíš objekty, než lidé nebo situace. Práce Taryn Simon se ptají, jak zobrazovat složité myšlenky jako daňový systém, nespravedlnost nebo moc, zkoumají podoby a hodnoty informací. Zdánlivě neutrální komunikace se ukazuje jako nevyhnutelně konstruovaná, předpojatá a ovládající, ale vždycky taky vystavena náhodě.

Její metody, živené žurnalistikou stejně jako kritickou teorií, často zahrnují léta rešerší, intenzivní cestování a komplikovaný sběr materiálu. Konceptuální přístup ale nedoprovází odmítnutí vizuality nebo vyprávění příběhů, jejich svůdnost je součástí plánu. Její fotografie, většinou pořízené velkoformátovým aparátem, usilují o krásu a spolu s texty vybírají z mytologií 20. a 21. století zvraty mezinárodních vztahů, dějinné paradoxy nebo přitažlivé „co kdyby?“ konspiračních teorií a kombinují je s kouzlem kabinetů kuriozit a představitelů kafkovských struktur, které míjíme po cestě z letiště.

Simon považuje za svoje vyjadřovací prostředky fotografii, text, grafický design, performance, sochu a film. Sladěnost a důslednost, které jí její schopnosti a zdroje dovolují, ono samotné množství informací, přesvědčivost obrazů, serióznost textů i designu a exkluzivita materiálů použitých při výrobě lákavých artefaktů, to vše představuje tvář objektivní a nezpochybnitelné autority. Ve skutečnosti jsou tu ale proto, aby zakrývaly a ve výsledku tak podtrhly nutně manipulativní povahu uspořádávání informací a čím dál prchavější hranici mezi realitou a fikcí, důvěryhodným a neuvěřitelným, podstatným a libovolným, řádem
a chaosem.

Výstava prezentuje šest projektů vytvořených v letech 2007 až 2014.

TARYN SIMON (*1975) je multidisciplinární umělkyně, která pracuje s fotografií, textem, sochou a performancí. Její dílo je charakteristické rozsáhlými rešeršemi, zájmem o systémy kategorizace a klasifikace. Vystavovala mimo jiné v Garage Museum of Contemporary Art, Moskva (2016), Jeu de Paume, Paříž (2015); Ullens Center for Contemporary Art, Peking (2013); MoMA, New York (2012); Tate Modern, Londýn (2011); Neue Nationalgalerie, Berlín (2011) a Whitney Museum of American Art, New York (2007). Je zastoupena ve sbírkách MoMA, Tate Modern, Guggenheim Museum, Centre Georges Pompidou a Los Angeles County Museum of Art. Simon vystudovala Brownovu univerzitu a působila jako Guggenheim Fellow. Žije a pracuje v New Yorku.

VÝSTAVY