Recenze: suverénní král kompaktů Sony RX1

main

Superkompakt s fullframe snímačem Sony RX1 jsem měl v rukou dvakrát. Poprvé jen na pár minut, což stačilo sotva na první dojmy, podruhé již dostatečně dlouhou dobu, abych si na něj mohl vytvořit ucelenější názor. A ten vám teď přináším v podobě recenze.

V malém těle velký duch

Nikdo, komu jsem Sony DSC-RX1 ukázal, si netipnul, že se uvnitř nachází opravdu fullframe snímač. Tělo je totiž velmi malé, rozměry srovnatelné s běžnými kompakty a něco málo o vnitřnostech napovídá pouze velký objektiv. Má to výhody a samozřejmě i nevýhody. Do první skupiny patří jistá nenápadnost, do druhé například nepříliš pohodlné držení. V Sony se sice poučili a vybavili pravou stranu pogumováním, ale pořádný grip stále chybí. Myslím, že designu by uškodil minimálně, zato držení by se zlepšilo maximálně.

Jinak nelze provedení nic vytknout. Konstrukci dominuje robustní kov, ovládací prvky mají bezchybný chod, zkrátka vše je tak, jak byste od přístroje s podobnou cenovkou očekávali.

RX1 nemá hledáček, ale lze dokoupit optický průhledový nebo elektronický s OLED displejem a nasadit jej do sáněk blesku. Sáňky mají standardní rozměry (jako všechny nové Soňáky přibližně od poloviny roku 2012) se standardně umístěným středovým kontaktem. Další kontakty pro pokročilou komunikaci jsou pak umístěny pod přední hranou sáněk. Hledáček nahrazuje kvalitní zadní displej s velkým rozlišením 1 229 000 bodů. Je vyrobený klasickou technologií TFT s jedním vylepšením: tradiční RGB pixely doplňují i bílé body, pro lepší pozorovatelnost displeje venku na slunci. V praxi jsem si ale výraznějšího rozdílu nevšiml.

Ve spoušti si všimněte závitu na klasickou drátovou spoušť – v dnešní době netradiční detail. Kompenzace expozice se provádí kolečkem na horní hraně, snadno dosažitelným palcem. Nahrávání videa startuje tlačítko, schované vpravo v místě úchopu pravou rukou. Je zapuštěné, takže nehrozí, že byste ho stiskli omylem, na druhou stranu jeho chtěné stisknutí je krkolomnější, držíte-li fotoaparát pouze v jedné ruce. Tlačítko C na horní straně je plně programovatelné a lze mu přiřadit jednu z 27 funkcí. Bohatě přizpůsobit lze i funkci ostatních tlačítek.

Možnosti přizpůsobení ovládání v menu jsou velmi bohaté

Prohlížení fotografií

Rollery nebo otočné ovladače jsou na těle dva: první zapuštěný vpravo nahoře pro listování mezi snímky a druhý vedle displeje je maskovaný za zadní čtyřsměrné tlačítko – můžete ho buď zmáčknout do čtyř směrů, nebo jím otáčet. Prohlížení snímků pracuje podobně jako například u vlajkové lodi značky Sony SLT-α99. Tlačítko s lupou zvětší snímek, otáčením zadního čtyřsměrného ovladače se mění úroveň zvětšení, klikáním do čtyř směrů dochází k posunu ve fotografii a horní otočný ovladač přepíná mezi snímky. Palec pravé ruky je v neustálé permanenci a mně osobně to přišlo dost krkolomné.

Ovladače na objektivu

Na objektivu naleznete celkem tři kroužky. První, ten nejblíže tělu, mění clonu, prostřední přepíná mezi klasickým rozsahem ostření a makro režimem (od 0,2 m) a třetí kroužek u přední čočky tradičně ovládá ostření.

Poslední ovládací prvek se nachází vlevo vepředu a jedná se o přepínač režimů AF. Lze ho snadno nahmatat poslepu levou rukou. Režimy ostření jsou čtyři: standardní jednorázové (S) a kontinuální (C), klasické ruční ostření (MF) a pak Direct Manual Focus (DMF), kdy napřed zaostříte automaticky, ale pootočení ostřicím prstencem přepne fotoaparát do MF a dovolí vám tak ručně doladit místo zaostření. K manuálnímu ostření máte dva pomocníky – zvětšený náhled na displeji nebo tzv. focus peaking, barevné zvýraznění ostrých míst. Barvu zvýraznění lze vybrat ze tří různých barev a tří intenzit.

Integrovaný blesk

Integrovaný blesk se směrným číslem 6 je schovaný vlevo nahoře a uvolňuje se mechanickou „páčkou“ v levém horním rohu zadní stěny. Bohužel jej nelze naklopit nahoru (ani přidržením, jako tomu šlo u Sony R100).

Vyskakovací integrovaný blesk

Světelný Němec

O doručení světla na snímač se stará pevný objektiv Carl Zeiss Sonnar T* o ohniskové vzdálenosti 35 mm a světelnosti F2. Krytka není integrovaná, ale klasická nasazovací; do závitu s průměrem 49 mm. Ani s používáním filtrů tudíž není problém (a 49mm filtry vyjdou levně). Asi mohu již teď prozradit, že jeho kresba je vynikající po celé ploše a již od nejmenší clony; prakticky nepoznáte, na kterou clonu která fotografie vznikla. Šlechtí ho i velmi nízká úroveň aberace, naopak dvojku dostane za soudkovité zkreslení, které bych u pevného skla čekal přece jen lepší, a vinětaci. Vinětace se zacloněním velmi rychle zmizí, na F4 už prakticky není přítomna. Objektiv má díky devítilamelové cloně příjemný bokeh.

Klenot. Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm F2

Mimochodem, objektiv (ani snímač) nejsou vybaveny stabilizací. Přesto však Sony RX1 stabilizací disponuje, pracuje na elektronickém principu a pouze při natáčení videa a z principu své funkce (sleduje posun obrazu na snímači) bohužel prodlužuje ohniskovou vzdálenost přibližně na 1,2 násobek.

Bokeh. 1/80 s, F2, ISO 1 250

Standardní funkce

Fotoaparát je vybaven „standardním“ firemním setem funkcí, a pokud jste se Sony obeznámeni, nic vám tu chybět nebude. Patří mezi ně kupříkladu Sweep Panorama (stačí jen posouvat fotoaparátem do strany a ten sám pořídí sérii fotografií a slepí je do panorama), By Pixel Super Resolution (trochu chytřejší digitální zoom), Smart Teleconvertor (1,4× nebo 2×, prakticky obyčejný digitální zoom), různé barevné obrazové efekty, HDR a podobně. Užitečná je i dvouosá vodováha nebo Hand-held Twilight, kdy fotoaparát pořídí šest snímků při citlivosti ISO 6 400 a složí je dohromady za účelem jak eliminace roztřesení, tak snížení šumu.

Vodováha na displeji

Video

Co by to bylo za fotoaparát, kdyby nenahrával video? Sony RX1 zvládne až 1080p při frekvenci 60 fps. Kvalitu videa bych ohodnotil nejspíše jako „běžnou“ – od 1080p bych čekal více detailů a ostrosti, na druhou stranu nelze přehlédnout všechny benefity velkého nešumícího snímače s velkým dynamickým rozsahem.

Mimochodem, nalezení vlastního videosouboru na kartě je docela kumšt, neboť se ukrývá v dost nelogické složce na cestě PRIVATE AVCHD BDMV STREAM.

Jak se s RX1 fotografuje?

Jedním slovem návykově. Ohnisko 35 mm je tak akorát na „běžné“ snímky světa kolem. Velice rychle si zvyknete na nádherně malou hloubku ostrosti při plně otevřené cloně a nebudete chtít clonit; já osobně jsem clonu přivíral jen výjimečně. Často jsem použival i AutoISO; vzhledem k přesnému měření expozice pracuje výborně s jednou výhradou: nelze nastavit nejdelší mezní čas, při kterém se citlivost začne zvyšovat a 1/125 s na rychlejší děje často nestačila.

Velký snímač a světelný objektiv vyžadují i odpovídající autofokus. Ten pracuje na tradičním principu detekce kontrastu, a pokud jde o zmiňovanou přesnost, není důvod ke stížnostem. Pouze na rychlosti by bylo vhodné ještě zapracovat, zejména při slabším osvětlení není nejrychlejší. Za dobrého světla přístroj ostří nadprůměrně rychle; špička to však není.

Malá hloubka ostrosti je silně návyková. 1/80 s, F2, ISO 2 500

Obrazová kvalita

24Mpx fullframe snímač od Sony si za svůj krátký „život“ stihl vybudovat opravdu vynikající pověst. Mimo jiné ho najdete v Nikonu D600 a Sony SLT-A99. Dokáže soupeřit s nejlepšími zrcadlovkami ve všech aspektech. Plně použitelné jsou všechny citlivosti až do ISO 12 800, pouze u nejvyšší 25 600 již dochází k výraznému posunu barev ve stínech směrem do fialové. Dynamickým rozsahem jsou snímač Sony proslulé a nejinak je to zde. Ve stínech byste barevné fleky nebo banding hledali marně i po zesvětlení o 3 EV, pořádně velká je i rezerva ve světlech, minimálně 2 EV. Je zkrátka radost fotografie ze Sony RX1 upravovat.

To vše platilo o RAWu, ale tentokrát musím pochválit i JPG výstup. Kresbuničící redukce šumu je téměř úplně pryč a JPG se tak dostal na úroveň konkurence. Vyvážení bílé pracovalo přesně za všech světelných podmínek, měření expozice taktéž pracovalo dle ořekávání.

ISO 1 600

ISO 3 200

ISO 6 400

ISO 12 800

ISO 25 600

Závěrečné hodnocení

Obrazová kvalita: 10
Konstrukce: 9
Funkce: 9
Ovládání a ergonomie: 8
Provozní rychlost: 8

Hodnocení: 90 %

 

Nejlepší kompaktní fotoaparát současnosti s vynikajícím objektivem a ještě lepší kvalitou obrazu, bohužel za velmi vysokou cenu.

+ Vynikající objektiv a kvalita fotografií jak v RAW, tak i v JPG
+ Výborné mechanické zpracování
+ Plno automatických funkcí

– Pomalejší AF za slabšího světla
– Chybí alespoň malý grip pro pohodlnější držení
– Žádná stabilizace (pouze elektronická při natáčení videa)
– Velmi vysoká cena

Ukázkové fotografie

Prohlédněte si ukázkové fotografie. Kliknutím na snímek se zobrazí v originálním rozlišení.

1/80 s, F2, ISO 1 000

1/80 s, F2, ISO 200

1/80 s, F2, ISO 1 250

Famózní vysoké ISO. 1/160 s, F2,5, ISO 6 400

Makro od 20 cm. 1/80 s, F2, ISO 160

1/200 s, F2, ISO 100

1/80 s, F2, ISO 500

1/125 s, F2, ISO 100

1/320 s, F2, ISO 100

Ukázka vinětace při plně odcloněném objektivu. 1/500 s, F2, ISO 100

 

VÝSTAVY