Recenze: Superkompakt Sony DSC-RX100 s obrovským snímačem

_MK_0002

Většina nových kompaktů mě nechává v klidu, ale o Sony Cyber-shot DSC-RX100 se to nedalo říct. Nevídaně velký snímač a objektiv se světelností F1,8 (jen na kratším konci, bohužel) slibují výbornou kvalitu fotografií. A myslím, že se nic nestane, když trochu předběhnu a napíšu, že předpoklad se potvrdil. Ale teď již hezky popořadě.

Sony DSC-RX100

Technické parametry

Snímač: CX, 13,2 × 8,8 mm
Rozlišení: 20,2 megapixelů
Objektiv: Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
Ohnisková vzdálenost: 28–100 F1,8–4,9
Stabilizace: ano, optická
Maximální rozlišení snímku: 5 472 × 3 648 pixelů
Procesor: BIONZ
Nastavitelné ISO: 100 až 25 600
Počet ostřicích bodů: 25
Závěrka:  1/2000 s až 30 s
Sekvenční snímání: 10 sn./s
Hledáček: chybí
Vestavěný blesk: vyskakovací
X-Sync: 1/180 s
Mikrofon: stereo
Zadní displej: pevný, 3″, 1 228 800 bodů
Paměťové karty: SD/SDHC/SDXC, Memory Stick Duo/Pro Duo/Pro-HG Duo
Připojení k PC: USB 2.0
HDMI výstup: ano
Rozměry: 102 × 59 × 36 mm
Hmotnost: 213 g
Cena: 18 000 Kč

Ve fotografově ruce

První, co vás rozhodně mile překvapí, je krabička. Zvenčí obyčejná, uvnitř zcela evidentně inspirovaná Applem. Manuály a CD jsou pohromadě v samostatném papírovém pouzdře, pod nimi v plastové vaničce trůní vlastní fotoaparát a kabely, nabíječky, poutka a podobně na samém dně mají každý svou přihrádku. Nádhera.

Oproti tomu fotoaparát má design až obyčejný, prostý tvar kvádru s levou a pravou hranou tvarovanou do oblouku. Ne, že by přístroj díky tomu nevypadal elegantně, v jednoduchosti je krása, ale chybí mu alespoň minimální výstupek pro prsty pravé ruky, který by držení činil pevnějším a bezpečnějším. Zkrátka není. Spolu s trochu zvláštně umístěnou spouští (alespoň mi tak připadala, neboť jsem první čtyři dny neustále intuitivně mačkal na horní kruhový ovladač, místo na spoušť) to znamená, že raději použijte obě ruce nebo alespoň pásek na zápěstí. Již zmiňovaná spoušť má ještě jednu vadu – je nehorázně citlivá a odlišit namáčknutí od domáčknutí chce opravdu citlivý ukazováček. Jak to půjde v rukavicích, si netroufám odhadnout, ale řekl bych, že počet nechtěných zmáčknutí výrazně vzroste. Mimochodem, existuje možnost si objednat neoficiální přídavný grip od Richarda Franiece.

Blesk vyskakuje z levé strany horní hrany, tedy tam, kde většinou levačkou kompakt držíte, a překáží potom tradičnímu držení. Umí mířit nejen dopředu, ale jde naklopit i nahoru a fotografovat odrazem o strop. Vzhledem k jeho malému výkonu ale nečekejte zázraky. Tím má kritika ovládání prakticky končí; kovové tělíčko působí robustně, je skvěle zpracované s dostatečným množstvím ovladačů – chválím zejména zadní kruhový ovladač, jenž se dá nejen mačkat do čtyř směrů, ale lze jím i otáčet. Celkově je ovládání na tak malý fotoaparát příjemné, rychlé a intuitivní.

Zatímco tělo jako takové je sympaticky malé, vše se změní po zapnutí. Vepředu se vysune doslova obrovský Zeissův objektiv s ohniskovou vzdáleností 28–100 mm, světelností F1,8–4,9 a samozřejmě vybavený optickou stabilizací. Vzhledem ke světelnosti a zejména velikosti čipu zkrátka velký být musí. Ke kvalitám objektivu se dostanu později. Těsně u těla je na objektivu kroužek, na nějž lze naprogramovat například zoom, ISO, clonu, kompenzaci expozice, barevné efekty, ruční ostření a podobně. Kroužek je elektronický a nemá žádné zarážky a na jeho chod jsem si za celou dobu nemohl zvyknout. Ale jako takový znamená určitě plus.

Nabíječka

Sony RX100 lze nabíjet pouze z USB. Pro výrobce je podobné řešení nejspíš jednodušší, ale omezuje to uživatele, neboť během nabíjení nemůže fotografovat. V krabici je přibalena alespoň USB nabíječka, takže nebudete odkázáni jen na přítomnost počítače, na druhou stranu výše zmíněný problém neřeší – nelze fotografovat, zatímco vedle se nabíjí záložní baterie.

Co se skrývá uvnitř?

V první řadě snímač. Jednopalcový CMOS senzor s rozměry 13,2 × 8,8 mm slibuje obrazové výkony na kompakty dosud nevídané (mimochodem, rozměrově je stejný, jako snímače v bezzrcadlovkách Nikon 1). Možná jen nemusel mít 20 Mpix, více by mu slušelo 12 nebo 16. Jak se na pokročilý kompakt sluší, RX100 umí ukládat RAWy.

Menu je klasické ala Sony; to znamená přehledné s množstvím všelijakých nastavení. Funkcí nabízí Sony přehršel. Nechybí třeba automatická funkce Panorama, kdy stačí jen držet spoušť a pohybovat fotoaparátem horizontálně nebo vertikálně; přístroj pořídí během „švenku“ sérii snímků a spojí ji do jednoho panorama. Jednotlivé snímky na sebe pěkně navazují včetně rovných linií. Bohužel ale RX100 nedovolí nastavit při snímání panorama zoom objektivu a co je horší, výsledné panorama má poměrně malé rozlišení. Evidentně je tato funkce směřována na úplné začátečníky, pokročilejší uživatel si raději široké snímky nafotí a poskládá sám.

Automaticky složené panorama

Nechybí ani plno dalších automatických funkcí, které dovolí i úplnému fotografovi-laikovi pořídit technicky kvalitní snímek. Za všechny jmenujme režim Superior Auto, ve kterém fotoaparát sám rozpozná, co fotí a tomu přizpůsobí nastavení. Samozřejmostí je také rozpoznávání obličejů včetně automatického ořezu portrétů podle zásad třetin. Mám-li být upřímný, tak se mi snad ani jednou automatický ořez nelíbil.

Nerozuměl jsem si s funkcí AutoISO. Ta jako kdyby ignorovala nastavenou clonu; na širokém konci se snaží dodržet minimální čas 1/30 s a za tímto účelem i hýbe s citlivostí, ale to platí jen pro plně odcloněný objektiv. Když přicloním, funkce AutoISO clonu úplně ignoruje a místo aby přitlačila na citlivosti, nechá ISO na stejné hodnotě, což pochopitelně vede k prodloužení času nad rozumnou mez.

Pod názvem Clear Image Zoom se skrývá údajně pokročilý 2× digitální zoom. Pokročilost patrně spočívá v tom, že neprovede jen výřez, ale zároveň jej i zvětší na původní rozlišení. Výsledkem je každopádně pořád jen digitální zoom, dle mého názoru nepoužitelný.

Nejširší ohnisko 28 mm

Nejdelší ohnisko 100 mm

Ohnisko 100 mm plus dvojnásobný Clear Image Zoom

Pár slov k videu

Ačkoli je objektiv jako takový stabilizovaný, při natáčení videa se pravděpodobně používá elektronická stabilizace posuvem výřezu na čipu. Nasvědčoval by tomu i úhel záběru, který se při přepnutí do videorežimu viditelně zmenší. Stabilizace pracuje dobře, při natáčení z ruky se stačí trochu soustředit a obraz se ani nehne. Přesto se mi zdá, že se obraz velice jemně chvěje, což je při delším sledování nepříjemné na oči. Během videa lze použít Clear Image Zoom a pokud se nepřitáhne úplně na doraz, dá se jeho kvalita překousnout.

Fotoaparát dokáže nahrávat Full HD video se snímkovou frekvencí 60 fps a dokonce během videa (bez přerušení) pořizovat 17Mpix snímky. Zní to krásně, ale realita je bohužel horší – snímky vypadají jako políčko z Full HD videa, interpolované na 17 Mpix. Ostatně posuďte sami.

17Mpix fotografie, uložená během natáčení videa

Na následujícím videu uvidíte nejprve široké ohnisko, poté maximální optický zoom a následně dvojnásobný digitální Clear Image Zoom.

Objektiv Made in Germany

Na úvod malá rekapitulace: Sony DSC-RX100 je osazen objektivem s ohniskovou vzdáleností 28–100 mm a světelností F1,8–4,9. Zejména široký konec je úchvatný, v mizerném osvětlení pražského metra jsem mohl úplně klidně fotografovat při ISO 100. Světelnost bohužel se zoomem poměrně rychle klesá a na opačném konci je již jen podprůměrná. Tady má navrch konkurence, třeba chystaný Panasonic LX7 nebo Samsung EX2F.

Díky velkému čipu a výborné světelnosti objektivu je RX100 jedním z mála kompaktních fotoaparátů, u kterého lze pracovat s hloubkou ostrosti. Což na druhé straně znamená, že je třeba dbát na přesné zaostření více, než bývá u kompaktů zvykem. Vzhledem k tomu, že autofokus pracuje rychle a precizně, to však není problém. Ale má to ještě jedno ale – za denního světla a při F1,8 velice rychle narazíte na fakt, že vám nebude stačit expoziční čas 1/2000 s. Řešením je samozřejmě přiclonění, ale tím se připravíte o příjemně malou hloubku ostrosti. Hodil by se zabudovaný ND filtr, jako má třeba již zmíněný Samsung EX2F. Pokud vás zajímá maximální nastavitelné clona, tak vězte, že činí F11.

Malá hloubka ostrosti díky velkému čipu. Ohnisko 36 mm, 1/1 600 s, F2,8, ISO 125

Carl Zeiss odvedl při konstrukci objektivu slušnou práci, dokonce by se dalo říct vynikající, pokud bychom brali ohled jen na střed snímku. Tam všechna ohniska a všechny clony takzvaně „řežou“. S kraji je to bohužel slabší; zejména na širokém ohnisku a při ostření na krátkou vzdálenost ani přiclonění rohům nepomůže. Celkově lze ale kresbu objektivu prohlásit za velmi dobrou.

Objektiv produkuje příjemný bokeh a má i slušně zkorigované barevné vady – mírných fialových či azurových kontur si všimnete jen v úplných okrajích záběru. Dobře se vypořádá i s protisvětlem. Občas narazíte na purple fringing, neboli fialové aury kolem jasných oblastí.

Kresba při širokoúhlém ohnisku a odcloněném objektivu. Ohnisko 28 mm, 1/1 600 s, F1,8, ISO 125

Kresba při dlouhém ohnisku a odcloněném objektivu. Ohnisko 100 mm, 1/500 s, F4,9, ISO 100

Překvapivá rychlost

Rychlost autofokusu jsem již chválil v předchozí kapitole. Příjemně mě ale překvapila celková odezva fotoaparátu – rychlostí při prohlížení snímků počínaje a odezvou spouště konče. Ta je vůbec vynikající, subjektivně na úrovni velmi rychlých zrcadlovek. A pokud vypnete automatický náhled snímku po expozici, můžete „sekat“ fotografie velmi rychle za sebou.

Obrazová kvalita

Bohužel v momentě psaní tohoto článku (12. srpna 2012) podporuje RAWy z RX100 pouze firemní Sony Image Data Converter 4.1, který se ale kupříkladu při korekci expozice chová dost podivně a nezískal jsem v jeho výstup důvěru. Proto nezbývá, než hodnotit obrazovou kvalitu pouze podle JPG.

Firma Sony je již dlouho kritizována za JPG engine, zejména za nevypnutelnou redukci šumu, která již od ISO 200 maže jemné detaily. Něco podobného jsem očekával i u RX100 a o to větší bylo moje překvapení, že ač jsem snímky prohlížel pečlivě, na nic podobného jsem tentokrát nenarazil. Redukce šumu je nevypnutelná i tady, ale chová se podstatně umírněněji a při nastavení na nejnižší stupeň vůbec nevadí.

ISO 200 a žádné artefakty pro redukci šumu. Ohnisko 28 mm, 1/640 s, F2, ISO 200

RX100 pochopitelně nemůže šumem soupeřit se zrcadlovkami, ale jakýkoli kompakt strčí do kapsy „i s chlupama“. Do ISO 400 šum prakticky není přítomný, registrovat ho začnete až o stupínek výše při citlivosti 800. ISO 1600 je stále pohodlně použitelné, 3200 již na hranici a 6400 bych volil opravdu jen nouzově. Stále jde ale o vynikající výsledek, o kterém si konkurence (vyjma Canonu G1 X) může nechat jen zdát. Kromě toho disponuje fotoaparát ještě funkcí Hand Held Twilight, kdy přístroj pořídí více snímků a složí je dohromady za účelem eliminace roztřesení a snížení šumu. S multiexpozicí je dokonce i ISO 6400 pohodlně použitelné a šumí zhruba jako ISO 1600 bez ní. Po kliknutí na fotografii se otevře v plném rozlišení bez úprav.

ISO 80

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

Dynamický rozsah bohužel nejsem schopen posoudit, dokud nebude dostupný pořádný RAW převodník. Ale vzhledem k pověsti čipů Sony z poslední doby se nebojím tvrdit, že záchrana přepalů či podpalů nebude činit nejmenší problémy. Vyvážení bílé funguje na 1–, za umělého osvětlení bezchybně, za denního světla však produkuje mírně studenější barvy.

Závěrečné hodnocení

Obrazová kvalita: 8
Konstrukce: 8