Recenze: Samsung Galaxy S4 útočí na trůn fotomobilů

20130602_200536

Samsung Galaxy S4 je nejen výrobcem označován za krále chytrých mobilních telefonů. Protože jsme ale na fotografickém webu, nebude nás zajímat velikost integrované paměti nebo počet jader procesoru, ale podíváme se na zoubek zabudovanému fotoaparátu.

I o něm totiž Samsung tvrdí, že patří mezi nejlepší.

Samsung Galaxy S4

Technické parametry

Snímač: –
Rozlišení: 13 megapixelů
Objektiv: Samsung
Ohnisková vzdálenost/světelnost: 4,2 mm/F2,2
Stabilizace: softwarová
Maximální rozlišení snímku: 4128 × 3096 pixelů
Nastavitelné ISO: 50 až 3200
Počet ostřicích bodů: –
Závěrka:  –
Sekvenční snímání: –
Vestavěný blesk: diodový
Mikrofon: stereo
Zadní displej: 5“, pevný, Super AMOLED, 1920 × 1200 bodů
Paměťové karty: micro SD/micro SDHC/ micro SDXC
Připojení k PC: USB
HDMI výstup: ano
Rozměry: 137 × 70 × 8 mm
Hmotnost: 130 g

Detail čočky fotoaparátu a diodového blesku

Co se nám líbilo

Obří Super AMOLED displej s Full HD rozlišením poskytuje nádherný obraz a je radost pomocí něj komponovat, vše je na něm výborně vidět. Fotoaparát startuje velmi svižně, což je základní předpoklad k tomu, aby vám neunikla žádná momentka. Stejně tak ostření i reakce na spoušť jsou slušně rychlé, rozhodně na poměry mobilních telefonů a snesou srovnání i s kompakty, fotografie lze „sekat“ velmi rychle za sebou. Ostří se tradičně dotykem na displeji, stejně tak pro expozici stačí dotknout se tlačítka u pravého/spodního okraje. Pokud vám nevyhovuje dotyková spoušť, lze ji namapovat i na boční tlačítka ovládání hlasitosti. Alternativně lze těmito tlačítky ovládat zoom (jen digitální) nebo spustit nahrávání videa. Kryt zadního fotoaparátu je mírně zapuštěný, což by jej mělo uchránit před škrábanci například od šoupání mobilem po stole.

Prostředí fotoaparátu

Nastavujeme

Fotoaparát disponuje slušnými možnostmi nastavení, bohužel pro většinu z nich je třeba vstoupit do menu, což zdržuje. A co vše lze nastavit? Kompenzaci expozice ±2 EV, citlivost ISO v krocích po 1 EV, vyvážení bílé, detekci obličejů, ovládání hlasem, stabilizaci, časovač (samospoušť). Dá se tedy říci, že i možnostmi nastavení si Samsung Galaxy S4 v ničem nezadá s běžným kompaktním fotoaparátem.

Menu s nastavením vyvážení bílé

Fotomobil plný funkcí

Pořízené fotografie lze samozřejmě sdílet, opatřit GPS tagy a podobně. Fotografie můžete ozvláštnit několika efektovými filtry (namátkou Sépie, Vintage, Cartoon a další). Kromě nejpoužívanějšího automatického režimu si můžete vybrat i z dalších jedenácti režimů, některé z nich jsou zajímavé. Například Animated Photo, což je vlastně starý dobrý animovaný gif, ve kterém se některá oblast hýbe a zbytek zůstává úplně nehybný. Výsledný efekt je pak nečekaně působivý. Oblast, která se má pohybovat, nakreslíte prstem na displeji, případně lze naopak kreslit tam, kde se nemá hýbat nic. Pro skupinové fotografie využijete funkci Best face, která pořídí sérii snímků a pro každý obličej na fotografii vám dovolí vybrat ze série ten nejlepší. Výsledek je kupodivu velmi použitelný. Režim Eraser dokáže ze snímku odstranit pohybující se objekty, což se bude hodit při fotografování architektury bez všudypřítomných lidí a aut.

Režim Animated photo aneb starý dobrý animovaný gif. Klikněte.

Panorama

Elektronická stabilizace. Všimněte si, že zatímco je pravý okraj ostrý, levá strana je viditelně máznutá

Galaxy S4 samozřejmě může těžit z operačního systému Android, pokud se vám tedy defaultní fotografická aplikace nelíbí, stačí vstoupit do obchodu Google Play a tam si vybrat jinou – třeba populární Instagram, některou z mnoha aplikací pro timelapse, HDR a podobně.

Co se nám nelíbilo

Displej má poměr stran 16:9 a takový je i výchozí poměr stran fotografií. 13 Mpx snímač má ale ve skutečnosti fyzický poměr stran 4:3 a při nastavení 16:9 z něj využijete jen 9 Mpx; naopak přepnutí na poměr 4:3 sice použije všechny megapixely, ale pak už nevypadá tak úchvatně velký displej, neboť se po jeho stranách objeví velké nevyužité černé pruhy. „Kompromisní“ poměr stran 3:2 zcela chybí.

Pár chybiček se najde

O nutnosti nastavovat většinu parametrů nepohodlně v menu jsem se již zmiňoval. Do menu se vstupuje tlačítkem vlevo nahoře, na které se při klasickém „fotografickém držení“ mobilu špatně dosahuje. Elektronická stabilizace během fotografování nefunguje nijak zázračně, při videu odvede lepší práci. V tichém režimu (po vypnutí zvuků) je signalizace pořízení fotografie hodně nenápadná, občas jsem si nebyl jistý, zda jsem snímek vyfotil nebo ne.

Během používání mi aplikace Fotoaparát třikrát zhavarovala; dvakrát stačilo jen ukončit její proces a znovu spustit, potřetí pomohl až restart celého telefonu.

Obrazová kvalita

Objektiv kreslí velmi dobře až do krajů a produkuje minimum odlesků. Kvalita obrazu na nejnižší citlivost (ISO 50, které umí nastavit jen automatika; při ruční volbě je nejnižší možná citlivost 100) je na poměry mobilního telefonu slušná a snese srovnání i s kompaktními fotoaparáty. Snímky jsou detailní a přínos 13 Mpx zřejmý, redukce šumu je sice viditelná, ale v rozumné úrovni. To se týká dobrého světla a kontrastních záběrů. Při málo kontrastní scéně redukce šumu ničí i při ISO 50 jemné detaily a způsobuje slévání ploch.

Malý kontrast. Všimněte si slitých detailů vlivem redukce šumu i při ISO 50

Situace se poměrně rychle zhoršuje se zvyšující se citlivostí vlivem silné redukce šumu. Je tak vidět trochu opačný přístup ve srovnání například s iPhonem, který raději ponechá šum (monochromatický), než aby zničil detaily. Konstruktéři o tom věděli a automatika se proto snaží co nejdéle se držet co nejnižší citlivosti, což se jí částečně daří i díky příjemné světelnosti objektiv F2,2; na druhou stranu někdy čas prodlužuje až zbytečně za hranici udržitelnosti.

Často jsem se potýkal s málo kontrastními snímky a to i za dobrého světla. Nejdříve jsem si myslel, že za to může upatlaná čočka, ale spíše bylo na vině světlo, dopadající na čočku z nevhodného úhlu, nejspíše z boku.

Slunečné počasí, málo kontrastní fotografie

Podobná scéna, zatažená obloha a kontrast v pořádku

Fotografie mají většinou přirozené barvy, všiml jsem si ale růžového nádechu u kratších stran. V žárovkovém či zářivkovém osvětlení pracuje vyvážení bílé spíše průměrně.