Recenze: Kompaktní fotoaparát Samsung DV300F je Facebook pozitivní

Nejsledovanější pořady TV Barrandov. Repro: TV Barrandov

Rovnou se přiznám, že nejsem příznivce kompaktů a než abych se smířil s horší obrazovou kvalitou a pomalým ostřením, raději s sebou budu tahat těžkou zrcadlovku. Ale Samsung DV300F má něco, co zrcadlovky zatím neumí (alespoň ne bez přídavných zařízení).

Samsung DV300F, čelní pohled

Technické parametry

Snímač: 1/2,3″, 6,17 × 4,55 mm
Rozlišení: 16,0 megapixelů
Objektiv: Samsung
Ohnisková vzdálenost: 25–125 mm F2,5–6,3
Stabilizace: ano, optická
Maximální rozlišení snímku: 4 608 × 3 456 pixelů
Nastavitelné ISO: 80 až 3 200 v sedmi krocích
Počet ostřicích bodů: –
Závěrka:  16 s – 1/2000 s
Sekvenční snímání: –
Hledáček: chybí
Vestavěný blesk: vyskakovací, GN 4,1
Mikrofon: mono
Zadní displej: pevný, 3″, TFT, 460 000 bodů
Paměťové karty: MicroSD, MicroSDHC, interní paměť na tři snímky
Připojení k PC: USB 2.0
HDMI výstup: ne
Rozměry: 95 × 57 × 18 mm
Hmotnost: 133 g
Cena: 4000 Kč

Ve fotografově ruce

Samsung DV300F je opravdu maličký, s rozměry 95 × 57 × 18 mm se vleze do každé kapsy a hmotností je na tom stejně jako běžné smartphony. Příkladně dílensky zpracované kovové tělo působí robustním dojmem, nikde nic nevrže, nic se neprohýbá. Takto malé přístroje se samozřejmě hůře drží, ale díky mírnému vypouknutí na přední straně se to dá přežít. Nebudu popisovat všechna tlačítka, neboť jsou v této třídě standardem (čti „není jich mnoho“). Co ale tradiční zdaleka není a kvůli čemu jsem si (mimo jiné, viz dále) k recenzování tento konkrétní Samsung vybral, je přítomnost druhého displeje. Na první pohled ho asi nenajdete, neboť ve vypnutém stavu dokonale splývá s materiálem přední stěny; až po stisku tlačítka FLCD na horní hraně se vepředu vpravo vedle objektivu rozsvítí a zobrazí fotografovanou scénu. Displej s úhlopříčkou 1,5“ není kdovíjak kvalitní, ale svůj účel splní a pro slečny, autoportrétující se na FB s vyšpulenými rty, bude znamenat přímo dar z nebes. A k dokonalé použitelnosti ho dotahuje rozpoznáváním obličejů a následně ostření na nalezené obličeje. Fotoaparát se nabíjí přes USB a nebyla k němu bohužel přibalena alespoň USB nabíječka. Také se připravte, že budete potřebovat MicroSD karty.

Samsung DV300F, horní pohled

Samsung DV300F, zadní pohled

Buďte stále online

Písmeno F v označení typu značí zabudované bezdrátové Wi-Fi připojení a je to zároveň i druhá vlastnost, která mě na Samsungu DV300F zaujala. Po pořádek se sluší napsat, že Wi-Fi modulem disponují i další fotoaparáty od Samsungu a na tomto místě nezbývá než si povzdechnout: kéž by se tato výbava stala standardem i u ostatních. Co všechno Samsung s Wi-Fi umí? V první řadě lze pořízené fotografie či video nahrát na sociální sítě – fotografie na Facebook, Picasu nebo Photobucket a videa na YouTube. Dále je lze odeslat emailem nebo zálohovat do domácího počítače či do cloudu. Hesla, emailové adresy a podobně se zadávají na klávesnici, po které se pohybujete křížovým ovladačem. Zejména u delších a složitějších textů je to hodně nepohodlné a více než kdy jindy bych ocenil dotykový displej. Naštěstí si ale fotoaparát hesla a připojení pamatuje.

Způsoby spojení s okolním světem

Snímky a videa lze sdílet na Facebook, Picasa, YouTube nebo Photobucket

Výběr fotografií, které chcete nahrát na Facebook

Přes Wi-Fi lze fotoaparát také propojit s chytrým mobilním telefonem. Podporovány jsou operační systémy Android o iOS. S aplikací Samsung Mobile Link stáhnete snímky z fotoaparátu do mobilu. Aplikace Samsung Remote ViewFinderzase slouží pro dálkové ovládání fotoaparátu z obrazovky mobilního telefonu.

Aplikace Mobile Link slouží ke stažení snímků z fotoaparátu do mobilu či tabletu

K aplikaci Remote ViewFinder bych měl pár výhrad. Rozhodně jde o správný nápad jako takový a dálkové ovládání z mobilu se může v mnoha situacích hodit. Problém je v tom, že neumí téměř nic navíc. Můžete si zvolit kvalitu snímků, měnit zoom objektivu, zapínat nebo vypínat blesk, nastavit časovanou spoušť a samozřejmě pořizovat fotky. Ale to je vše. Přitom si aplikace vysloveně říká o to, aby dokázala například časosběrné snímání, HDR, byla schopna zareagovat, když se v záběru něco pohne a podobně. Škoda.

Spartánské prostředí aplikace Remote ViewFinder

Chytré režimy

Samsung DV300F je levný kompakt určený nejširším masám, které pochopitelně o expozičních parametrech nemají ani tušení, neumí ani nechtějí snímky upravovat v počítači. Samsung jim vychází vstříc a nabízí mnoho úprav, efektů a kreativních režimů, kde všechnu práci odvede fotoaparát. Takoví lidé nejčastěji zvolí režim Smart Auto, ve kterém se o vše postará fotoaparát. Sám pozná typ fotografované scény a tomu přizpůsobí i nastavení. Ve Smart Auto režimu vás přístroj do nastavení vůbec nenechá mluvit, všechno so obstarává sám. Takže v případě, že „vidí“ krajinu, přicloní objektiv, při fotografování scény s velkou plochou modré oblohy zase mírně podexponuje a přisaturuje modrou tak, aby obloha hezky vynikla. Samozřejmě je to stále automatika, která není neomylná, ale díky jakés-takés inteligenci bude výsledek lepší, než by byl u obyčejné expoziční automatiky. No, a pokud víte, co děláte a chcete si s nastavením hrát, přepnete na režim Program, kde bude všechno naopak na vás. To samé se týká videa, kde je k dispozici jak Inteligentní snímání videa (obdoba Smart Auto), o které se postará automatika, nebo režim Video (obdoba Program), kde si můžete nastavení měnit sami.

Volba programů

Poslední dobou fotoaparáty chytře nakládají s pořizováním panoramat. Již žádné pořizování jednoho snímku po druhém, hlídání si přesahů na krajích a následné skládání v počítači. Běžný Franta Uživatel chce panoramata vytvářet co nejjednodušeji a pokud možno bezpracně. V případě Samsungu stačí zvolit režim Panorama, stisknout spoušť a pomalu otáčet fotoaparátem. Přístroj sám pozná směr pohybu a následně panorama sám složí. Jednodušší to už být nemůže. Kupodivu se mu skládání daří a poradí si i s návazností hran na sebe. Dvě výhrady bych přece jen měl – citlivost na směr otáčení je hodně vysoká, často se mi stalo, že jsem během otáčení při přešlapování mírně cuknul fotoaparátem nahoru nebo dolů a snímání se přerušilo. Když pak každé panorama musíte tvořit natřikrát, naštve to. Výsledná složenina má bohužel ale jen malé rozlišení okolo 600 pixelů na výšku a je podivně rozplizlá, tudíž pro vážnější použití si nakonec panoramata budete muset skládat stejně ručně sami.

Takto vypadá panorama přímo z fotoaparátu

Zábavný fotoaparát

Docela dost času jsem strávil v menu v záložkách Scéna a Magický. Zejména pod druhou jmenovanou záložkou se skrývají různé zábavné režimy. Ale popořadě. Nebudu tu vyjmenovávat všechny, jen ty, které mě zaujaly. Režim Obraz v obraze znáte třeba z televizorů; umožňuje vložit na pozadí menší obrázek (fotografii nebo video). Pokud fotíte děti, zvolte režim Děti. Přední displej začne přehrávat animaci (standardně ptačího pilota letícího letadlem) s hudbou, která by měla přilákat pozornost dítěte, aby se dívalo směrem k fotoaparátu. Zda to funguje nebo ne jsem neměl možnost vyzkoušet, ale rozhodně takovému nápadu tleskám. Pod názvem Snímek s retuší se skrývá automatická retuš vad pleti a změna odstínu pokožky při fotografování portrétů. Retuš je nastavitelná ve třech úrovních intenzity a lze ji aplikovat i na již hotovou fotografii a funguje k plné spokojenosti. Pouze v ní musí být rozpoznatelný obličej, což se mi párkrát nepovedlo splnit (snímek příliš z dálky nebo z profilu).

Automatické vyhlazení pleti, před retuší

Automatické vyhlazení pleti, po retuši

Magický snímek, to jsou různé šílené rámečky či filtry, jejichž použitelnost se limitně blíží k nule. Na párty by ale mohl pobavit Komický portrét. Podle nastavení třeba zvětší nos, roztáhne úsměv a podobně.

Jeden z mnoha "veselých" rámečků, které můžete použít pro své snímky

Menu funkce Komický portrét

Zaujal mě i režim Pohyblivá fotografie. Možná jste viděli obrázky, které jsou celé statické, jen malá oblast v nich se pohybuje – typicky třeba vlasy modelky vlají ve větru, zatímco zbytek je dokonale nehybný. Říká se jim cinemagraphy a poslední dobou jsou docela populární. A přesně takové cinemagraphy vytvoříte i se Samsungem DV300F. V režimu Pohyblivá fotografie stisknete spoušť a fotoaparát pořídí sérii snímků. V dalším kroku vyberete obdélníkovou oblast, která má být pohyblivá, zatímco zbytek zůstane zmražený. Fotoaparát pak na kartu uloží animovaný gif, který můžete třeba vložit na web.

Cinemagraph. Pořizoval jsem jej z ruky, proto se pozadí nechtěně mírně hýbe

Poznám tě!

Dnes snad již neexistuje fotoaparát, který by neuměl rozpoznávat obličeje. Prvotní motivací, proč rozpoznávat obličeje, bylo správné zaostření a expozice. Postupně ale tato funkce došla až tak daleko, že v případě Samsungu DV300F umí nejen rozpoznat obličeje, ale pozná i úsměv, a pořídí snímek, až když se fotografovaný objekt usměje. Pozná, že osoba na fotografii mrkla a doporučí proto exponovat ještě jednou.

A jak vlastně Samsung DV300F fotí?

Co všechno Samsung umí a neumí již víte, teď k tomu hlavnímu. Jak fotí? Stručně řečeno jako typický kompakt. Pokud bych to měl rozvinout, tak z přístroje vypadávají fotografie s příjemnými barvami a s přesným vyvážením bílém. Zbytek již tak slavný není. Objektiv kreslí slušně na širokém konci (4,5 mm, ekvivalent 25 mm), i když testovaný kus měl zřetelné problémy s pravou stranou, která byla viditelně měkčí, než levá. Chromatickou aberaci bych čekal lépe zkorigovanou, alespoň softwarově. Díky světelnosti F2,5 si vystačí fotoaparát i s relativně nízkou citlivostí ISO. Opačný, dlouhý konec (22,5 mm, ekvivalent 125 mm), je na tom o poznání hůře. Jednak kvůli světelnosti F6,3 musí přístroj zbytečně zvyšovat ISO nad únosnou hranici a hlavně je kresba objektivu měkčí, než by se mi líbilo. Samsung nabízí celkem sedm stupňů citlivosti: ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200. I na ISO 80 je zřetelná softwarové redukce šumu, která vyhlazuje jemné detaily a zanechává po sobě typické artefakty. Na ISO 200 zůstávají prakticky už jen kontrastní hrany, o kresbě v plochách se nedá hovořit a výše jak na ISO 800 už bych nedoporučoval jít. Ukázkové fotografie najdete na konci článku.

Závěrečné hodnocení

Obrazová kvalita: 5 bodů Konstrukce: 8 bodů Funkce: 8 bodů Ovládání a ergonomie: 7 bodů Provozní rychlost: 5 bodů

Hodnocení: 66 %