Provokatéři Taras Kuščynskyj, Jan Saudek a Antonín Tesař

Taras Kuščynskyj, Venuše / časopis FOTO

Výstavu s názvem Provokatéři české fotografie můžete zhlédnout od 14. června do 8. srpna 2017.

Kuščynskyj, Saudek a Tesař ukáží pohled na ženský akt od 60. let až do současnosti. Tři uznávané fotografy představí Czech Photo Centre od 14. června 2017.

Výstava Provokatéři zachycuje snímky tří generací moderní české fotografie. Zatímco v 60. a 70. letech byl enfant terriblem domácí scény Taras Kuščynskyj, později se jím stal Jan Saudek. Současnou tvorbu těchto buřičů pak v Czech Photo Centre zastupuje Antonín Tesař. Kurátorkou výstavy je Daniela Mrázková.

„Léto bude patřit třem výrazným osobnostem, které dokazují, jak se v průběhu doby měnil pohled na ženský akt. Každý z autorů přináší svůj osobitý přístup k ženské erotice, což vytváří jedinečný styl a současně i životní pocit. Těší nás, že se díky tomu můžeme zařadit po bok věhlasných zahraničních galerií, které jejich díla také zařazují do svého výstavního programu,“ říká Veronika Souralová, ředitelka Czech Photo Centre.

Taras Kuščynskij: Venuše / F22.cz
Taras Kuščynskyj: Venuše

 

Taras Kuščynskyj (1932 – 1983) dokázal mistrně propojit ženskou krásu a erotiku s psychologickým portrétem ženy. V dobách komunistické totality byly jeho akty, které působily jako součást volné přírody, zjevením. Byly symbolem lidské svobody. Navzdory oficiální nechuti se tak jeho díla začala postupně objevovat jak v časopiseckých ilustracích, tak na plakátech, kalendářích a přebalech gramofonových desek. Kuščynskyj vystavoval také v Nizozemí, Rakousku a Japonsku.

Jan Saudek: Pieta / F22.cz
Jan Saudek: Pieta

 

Jan Saudek (1935) je nejkontroverznější osobností české fotografie, který se dokonce nemohl dlouhá léta jako umělec ani živit. Nejčastějším předmětem fotografií tohoto držitele francouzského uměleckého Řádu umění a literatury či domácího vyznamenání Artis Bohemiae Amicis je žena a vztah muže a ženy. Kromě Česka vystavoval Saudek také například v Muzeu moderního umění v Paříži.

Antonín Tesař: Leda a labuť / F22.cz
Antonín Tesař: Leda a labuť

 

Antonín Tesař (1963), který se stejně jako Kuščynskyj a Saudek zaměřuje na focení aktů, koketuje s dekadentními představami o lásce a smrti. Dotýká se přitom podvědomých podob úzkostí a šílenství a odkazuje k popkultuře s její devalvací tradiční etiky a estetiky a k masové adoraci sexu. Fotografie u nás vystavuje od roku 1991. Jeho snímky jsou ale často vystavovány rovněž v sousedním Německu, kde se od roku 2007 až do současnosti již konalo několik expozic.

[zdroj tisková zpráva Czech Photo Centre]

VÝSTAVY