Prohlédněte si kokpit raketoplánu

raketoplan

Fotograf Jon Brack nafotil panoramatický záběr kokpitu raketoplánu Discovery během vyřazovacího procesu v „hangáru“ v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě. Panorama otevřete kliknutím na obrázek:

Pod panoramatem nepřehlédněte pět vybraných zajímavých míst:

The „Bob“ Switch – neobvykle vypadající přepínač ovládá otáčení předního podvozkového kola. Během prvního startu raketoplánu Atlantis v říjnu 1985 velitelka Karl J. Bobko zjistila, že v silných rukavicích přetlakového skafandru je velice obtížné tento přepínač rychle přepnout. Proto jej technik po přistání elegantně vybavil kusem plastikové „bužírky“. Úprava se nakonec rozšířila na všechny tři raketoplány a dostala po svém objeviteli přezdívku „Bob Switch“, neboli „Bobův přepínač“.

Explosive Bolts – Okno č. 7 je jedno ze dvou hlavních stropních oken na letové palubě raketoplánu. Odkrytá část ukazuje proces odstraňování pyrotechnických šroubů z rámu okna. Úkolem šroubů bylo odpálit okno a vytvořit tak únikový východ po posádku v případě problémů po přistání.

Russian Panel – Během historie raketoplánů přispěly k jejich výbavení různé vesmírné agentury, od kanadské Canadarm po Evropskou vesmírnou agenturu. Tento panel má netradiční vzhled a provedení, protože pochází z dílen Ruské federální vesmírné agentury a bohužel vzhled není jedinou věcí, která je na něm zvlášní. Některé jeho komponenty si nerozuměly s dalšími částmi orbiteru a NASA tak musela hledat různé berličky, jak systém zprovoznit.

Seperation Switches – Oddělovací přepínače, které odpojují pomocné startovací motory na tuhé palivo (SRB) a externí nádrž (ET) od raketoplánu během startu. SRB produkují při startu okolo 83 procent celkového tahu motorů a jsou znovupoužitelné – po přistání na padácích do moře se vyloví a znovu „naplní“. ET dodává palivo pro hlavní motory raketoplánu a po odhození shoří v atmosféře.

Abort Knob – Tlačítko pro přerušení je umístěno na velitelské straně vesmírného plavidla a v případě potřeby určuje jeden ze tří způsobů přerušení letu. RTLS – přerušení a návrat na odpalovací rampu, TAL – přerušení a přistání za oceánem, nejpravděpodobněji v Africe nebo západní Evropě a ATO – přerušení se zaparkováním na orbitě. Na Discovery se tento přepínač nikdy nepoužil a v historii raketoplánů byl použit jen jednou, během mise STS 51-F raketoplánu Challenger, kdy pomocí něj posádka dosáhla na nižší než plánovanou oběžnou dráhu.

VÝSTAVY