Pocta Werneru Bischofovi

Japonsko. Kjoto (centrum průmyslu s hedvábím), sušení hedvábí,. 1951© Werner Bischof, MAGNUM Photos.

Již jen do 24. ledna nabízí Leica Gallery Prague přehlídku fotografií Wernera Bischofa. Fotografa, který sice zemřel již více než před půlstoletím, svým přístupem však může být cennou inspirací i fotografům současným. 

Wener Bischof (1916-1954), byl fotografem, který jako absolvent curišské Kunstwerbeschule na počátku tvorby směřoval k profesionální kariéře reklamního nebo fotografa módy. Válečná léta jej však zavedla do švýcarské armády. Krátce po skončení druhé světové války sebral kolo a vydal se do jižního Německa, kde fotografoval následky tohoto konfliktu. Fotografie byly publikovány ve švýcarském magazínu Du, pro který již od roku 1943 pracoval jako nezávislý fotograf. Na základě této první série procestoval větší část zdevastované Evropy a to již pro renomované časopisy jako jsou Life, Picture Post, Paris-Match, The Observer, Illustrated a Epoca. V roce 1949 se jak první fotograf připojil spolu s jejími zakládajícími členy k agentuře MAGNUM Photos.

 

SOUTH KOREA. Kaesong. 1952. Mezinárodní fotoreportéři informují o Korejské válce © Werner Bischof, MAGNUM Photos.

Jižní Korea, Kaesong. 1952. Mezinárodní fotoreportéři informují o Korejské válce © Werner Bischof, MAGNUM Photos.

V padesátých letech se věnoval dokumentování rychle mizejícíh tradičních kultur. V roce 1951 vznikla jeho slavná reportáž o indickém hladomoru a Bischof dále pokračoval do Japonska, Koreje, Hong Kongu a Indočíny. Cesty za tradičními kulturami jej v roce 1954 zavedly až do peruánských And, kde tragicky zahynul při pádu auta z útesu.

Werner Bischof byl mistrem kompozice. U málokterého fotografa kompozice fotografie tak často koresponduje s jejím obsahem. U Wernera Bischofa kompozice není formálním prvkem, pomáhá nejen zprostředkovat obrazovou zprávu, ale take sdílet s divákem prožitý zážitek. A tak je kompozice fotografie Supi bitevních polí zcela přirozeně rozbitá a nepřehledná, zatímco Spící mnich z chrámu Ryonaji je jasně směrovaná k centrálnímu místu klidu.

Leica Gallery Prague, Školská 28, 110 00 Praha 1

www.lgp.cz

27.11.2015—24.1.2016

Japonsko. Kjoto (centrum průmyslu s hedvábím), sušení hedvábí,. 1951© Werner Bischof, MAGNUM Photos.

Japonsko. Kjoto (centrum průmyslu s hedvábím), sušení hedvábí,. 1951© Werner Bischof, MAGNUM Photos.

 

Peru, květen 1954, na cestě do Cuzca kousek od Pisacu© Werner Bischof, MAGNUM Photos.

Peru, květen 1954, na cestě do Cuzca kousek od Pisacu © Werner Bischof, MAGNUM Photos

 

Maďarsko, Budapešť, 1947. Vlak Červeného kříže přepravující děti do Švýcarska © Werner Bischof, MAGNUM Photos

Maďarsko, Budapešť, 1947. Vlak Červeného kříže přepravující děti do Švýcarska © Werner Bischof, MAGNUM Photos

 

Německo,Frankfurt. 1946. Muž dívající se na měnsto v ruinách © Werner Bischof, MAGNUM Photos

Německo,Frankfurt. 1946. Muž dívající se na měnsto v ruinách © Werner Bischof, MAGNUM Photos

 

Japonsko, Hirošima. Děti čekající na přijezd císaře Hirohita 1951© Werner Bischof, MAGNUM Photos

Japonsko, Hirošima. Děti čekající na přijezd císaře Hirohita 1951© Werner Bischof, MAGNUM Photos

VÝSTAVY