Pavel Mára – Tváře/Faces

Objímající se III, cyklus Mechanické corpusy, 1997

U příležitosti vydání knižní monografie„Pavel Mára: Fotografie / Photographs / 1969 –2014“ se v Synagoze na Palmovce v Praze-Libni koná výstava Tváře/Faces fotografa Pavla Máry. Obě fotografické události stojí určitě za Vaši pozornost.

Text: upravená TZ

Od 30.9. do 17.10. v prostoru synagogy Pavel Mára představí své nejnovější velkoformátové portréty. Snímky tištěné na textilním podkladu budou volně zavěšeny v prostoru synagogy.

Pavel Mára, absolvent filmové kamery a poté i fotografie na pražské FAMU, na sebe upozornil na přelomu 70. a 80. let cyklem Mechanická zátiší a svým originálním pojetím fotografického obrazu se stal i jedním z průkopníků barevné umělecké fotografie. Tu ale od začátku vnímal spíše z hlediska výtvarného: „Vždycky jsem záviděl malířům, kteří se ve své tvorbě nemusejí omezovat realitou – i proto jsem k fotografii přistupoval především jako k možnosti se svobodně umělecky vyjádřit. Lákala mě tudíž každá cesta, která fotografii zbavovala nutnosti doslovně zrcadlit reálný svět,“ říká Pavel Mára. Ten svůj osobitý přístup k fotografování předává už přes dvacet let na Institutu tvůrčí fotografie (ITF) Slezské univerzity v Opavě, kde jako pedagog vede a inspiruje mnoho talentovaných tvůrců z domova i ze zahraničí.

 

Tvář III, 2014

Tvář III, 2014

 

Jak upozorňuje jeho současný kolega na ITF a současně jeden z jeho úspěšných absolventů, fotograf a historik umění Tomáš Pospěch, Pavla Máru vždy zajímal vztah povrchu a nitra věcí i člověka, modelování fotografovaných objektů pomocí barevných postupů a zaujaté pátrání po abstrakci a geometrii v živém i neživém světě. „Snímky, ať už je pořizuje klasicky na analogový film či digitálním fotoaparátem, už pak nikdy dodatečně neupravuje pod zvětšovacím přístrojem ani v počítači: uhrančivých výsledků dosahuje výhradně promyšleným aranžováním svých modelů, způsobem nasvícení či nečekaným úhlem záběru,“ konstatuje Tomáš Pospěch.

Jen málokoho při listování Márovou monografií napadne, že celoživotní oční hendikep tomuto fotografovi znemožňuje, aby on sám viděl svět prostorově. Možná i proto intenzivně zdůrazňuje prostorovou hloubku a plasticitu a mistrně si pohrává s plochami a objemy. Fotografie instaluje třeba i jako „fotosochy“ a jejich třetí rozměr odhaluje ve stylu kubistických malířů.

Tento princip – plastické modelování tváří a prostoru pomocí světla procházejícího barevným filtrem – mimochodem uplatnil i při fotografování známých hereckých hvězd z Letních shakespearovských slavností. Jsou to ostatně právě jeho typické „červené“ snímky, které tomuto festivalu vytvářejí už čtrnáct let jeho nezaměnitelnou značku. Publikace teď odhaluje jejich prapůvodní zdroj: cyklus Mechanické corpusy z konce 90. let, z něhož jeden snímek je i na obálce knihy.

 

Objímající se III, cyklus Mechanické corpusy, 1997

Objímající se III, cyklus Mechanické corpusy, 1997

 

Memory II, 2009

Memory II, 2009

 

Triptych Evy I, 1991

Triptych Evy I, 1991

 

Pavel Mára: Fotografie / Photographs / 1969 – 2014, 318 stran, cena 1300 Kč, úvodní studie Antonín Dufek, grafická úprava Klára Kvízová – Redesign, vydává nakladatelství MARA ve spolupráci s nakladatelstvím KANT. Kniha bude v prodeji od října 2015 (distribuce v ČR knihkupectví Kosmas, zahraniční distribuce KANT). Padesát číslovaných výtisků se signovanou fotografií z cyklu Mechanické corpusy lze získat na vyžádání na adrese mara.books@seznam.cz.

001_obalka1_small

VÝSTAVY