Martin Parr – Arabským šejkem i potravou žraloka

Martin Parr - HUNGARY. Budapest. Szechenyi thermal baths. 1997. / Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Všimli jste si někdy, že Monty Python a Martin Parr mají stejné iniciály? A také Mr. Bean začíná na M. Monty Python, Martin Parr a Mr. Bean, to jsou nejvýznamnější postavy a ztělesnění břitkého a kritického anglického humoru, který si bere na paškál každodenní chování a rituály bezejmenných lidí. Upozorňuje na fragmenty jejich životů a akcentuje především konzumní způsob života, excesy i nesmyslně zažité vzorce sociálního chování.

Během léta bylo ve Vídni možno kromě Sachr dortu ochutnat i tento britský humor – dvě výstavy fotografií Martina Parra (narozen 1952), anglického dokumentárního fotografa, od roku 1994 člena agentury Magnum Photos a významného editora a sběratele fotografických knih. Menší výstava s názvem Early Black and White (Rané černobílé) byla k vidění do 31. srpna 2016 v Anzenberger Gallery a rozsáhlá retrospektiva s názvem Martin Parr: A Photographic Journey (Fotografická cesta) pak až do 2. listopadu 2016 v Kunst Haus Wien (nepopleťte si ho s vídeňskou Kunsthalle).

Černobílou výstavu v Anzenberger Gallery se snímky pocházejícími především ze 70. a začátku 80. let je možno brát jako aperitiv navozující chuť k hlavnímu chodu v Kunst Hausu. Fotografie ze sérií Bad Weather (Špatné počasí), A fair day (Férový den) nebo The Non-Conformists (Nonkonformisté) ukazují především obrázky ze „staré dobré Anglie“, kde lidé chodí na hony a na čekanou, na dostihy a pod permanentně deštivým či alespoň zataženým nebem chtějí žít sen o středomořském životě.

Kritika v plném lesku

Martin Parr fotil na černobílé filmy někdy do poloviny 80. let 20. století a potom nejen pro sebe, ale vlastně pro celý svět, objevil kouzlo barevné fotografie a započal jakousi revoluci v „umělecké“ fotografii, pro niž se vžil název New European Colour Photography (Nová evropská barevná fotografie).

Ve vídeňském Kunst Hausu je pak na výstavě Martin Parr: A Photographic Journey – kromě pár černobílých snímků odkazujících na autorovy fotografické začátky – k vidění typicky parrovský ohňostroj barev, brutálního voyerismu a nemilosrdné kritiky lidu nesmyslně cestujícího, bezbřeze konzumujícího a masově se rekreujícího až do totálního zrudnutí pokožky.

Ve dvou patrech hundertwasserovského domu vedle dnes již legendárních sérií Last resort (1985, Poslední letovisko), Bored couples (1990–1993, Znuděné páry), Common sense (1995–1999, Soudnost), Luxury (2007–2011, Luxus) visí i série Cakes and balls (2015–16, Moučníky a bály), která vznikla speciálně u příležitosti vídeňské výstavy a která si pohrává se stereotypy o Rakousku a Rakušanech. Doslova jako na vídeňském bále tancuje mezi řízky se salátem, mezi párky s hořčicí a poprsími, mezi malými kavárnami a soukromými zahrádkami. To vše v plném lesku a s glancem Martinu Parrovi vlastním.

Konzumace bez prožitku

Po projití této výstavy, kde jsou na lesklých tiscích jako na bílém podnose stěn servírovány intimní chvilky odehrávající se ve veřejném prostoru, by se mohlo zdát, že Martin Parr ve svých fotografiích někdy překračuje hranice běžného pozorovatele a spatřené situace voyersky a kořistnicky zneužívá.

Když však divák uprostřed výstavy narazí na stěnu Parrových autoportrétů, na nichž sám sebe jako Mr. Bean staví do nejkýčovitějších a nejstereotypnějších situací, takových, jaké ve svých dokumentárních snímcích kritizuje, pochopí, jaký nadhled nad pozemskými věcmi si Martin Parr i ve svých 64 letech drží. Je dohněda namazaným kulturistou i turistou v havajské košili, arabským šejkem i potravou žraloka, topí se v květinách i v záři zapadajícího slunce. Plastová podobizna Martina Parra v životní velikosti stojí na výstavě hned vedle této stěny jeho autoportrétů a je vždy připravena na selfie s kterýmkoli návštěvníkem. Jak jinak než na pozadí těžkých saténových závěsů.

Martin Parr - GREECE. Athens. Acropolis. From 'Small World'. 1991. /  Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr – GREECE. Athens. Acropolis. From ‚Small World‘. 1991. /
Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr - ITALY. Venice. 2005. /  Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr – ITALY. Venice. 2005. /
Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr - HUNGARY. Budapest. Szechenyi thermal baths. 1997. /  Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr – HUNGARY. Budapest. Szechenyi thermal baths. 1997. /
Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr - IRELAND. County Sligo. Glencar. Abandoned Morris Minors. From 'A Fair Day'. 1980-1983. / Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr – IRELAND. County Sligo. Glencar. Abandoned Morris Minors. From ‚A Fair Day‘. 1980-1983. / Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr - Gourock Lido, Scotland, United Kingdom, 2004. From A8. / Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

Martin Parr – Gourock Lido, Scotland, United Kingdom, 2004. From A8. / Copyright: © Martin Parr, Magnum Photos, Rocket Gallery

 

[Text a fotografie přetiskujeme z FOTO 28.]

VÝSTAVY