Fotoškola: fotografujeme z mírného nadhledu

Monopod, hlava Manfrotto 234RC a fotoaparát se širokáčem a rádiovou spouští

Ať už se potřebujete dostat přes hlavy ostatních přihlížejících, nebo změnit úhel a fotografovat z nadhledu, bude se vám hodit následující text.

Bez pomůcek

Často si vystačíte s tím, co má každý člověk pořád s sebou – s rukami. Stačí zvednout fotoaparát nad hlavu. Výhodu zde mají ti, jejichž přístroj je vybavený výklopným displejem. Pořád čekám, kdy jej začnou výrobci používat u všech fotoaparátů. Ale jde to i bez něj, a aby se v displeji neodrážela obloha, zacloním si jej druhou rukou.

Schůdky, stoličky a jiné pomůcky

Jako první vás napadne použít různé „přírodní“ pomůcky jako pařez, odpadkový koš a podobně. Jenže zákon schválnosti praví, že zrovna když byste něco podobného potřebovali, v okolí nic takového není. Nezbývá, než si pomůcku nosit s sebou – mám na mysli různé schůdky, stoličky či třeba štafle. Schůdky jsou výborná věc, pokud se potřebujete dostat nad hlavy přihlížejících. Často je můžete vidět například na leteckých show. Vyrábějí se v různých výškách od dvou schůdků až po opravdu vysoké štafle. Ale většinou stačí jen málo, klidně jen čtyřicet centimetrů, abyste získali nerušený výhled. V různých slevových akcích v obchodech s hobby technikou se dají koupit lacině. Mají pochopitelně i nevýhody. Nejsou příliš pohotové, nelze je použít v tlačenici (buď vás z nich někdo shodí, nebo o ně zakopne) a je třeba se s nimi nosit.

Nadhled s monopodem

Konečně se dostávám k tomu, proč tohle všechno píšu. Já jsem si poslední dobou oblíbil fotografování z monopodu. S monopodem nad hlavou se dostanu do výšky cca 3 až 3,5 metru, což už je slušné. Jsou k tomu potřeba tři věci:

  • Libovolný monopod
  • „Monopodová“ hlava. Ideální je Manfrotto 234, případně 234RC (s rychloupínací destičkou), ale použít lze i kulovou hlavu nebo vlastně jakoukoli jinou stativovou hlavu. Výhoda Manfrotto 234 spočívá v tom, že je relativně lehká a levná.
  • Dálková spoušť, nejlépe rádiová, ale v nouzi postačí i kabelová (pokud je dostatečně dlouhá)

Monopod, hlava Manfrotto 234RC a fotoaparát se širokáčem a rádiovou spouští

Monopodovou hlavu používám proto, abych mohl fotoaparát naklopit mírně směrem dolů. Úhel je třeba nastavit a vyzkoušet, aby objektiv mířil požadovaným směrem (většinou kolmo dolů). Zkuste někoho poprosit, ať se podívá a navede vás. Objektiv používám buď klasický širokoúhlý, nebo rybí oko a raději širší, abych měl jistotu, že se trefím. Opět bych ocenil výklopný displej, neboť bez toho LiveView nejde použít vůbec. A ještě dvě drobnosti: pozor na popruh, aby nepřekážel před objektivem. Tady oceňuji, že má můj popruh rychloodepínací spony, takže jej buď odepnu úplně, nebo jej rozepnu, omotám kolem monopodu a zase zapnu. A pravděpodobně bude třeba si předostřit.

Z tohohle způsobu fotografování bolí hodně ruce, takže je dobré zvedat fotoaparát až těsně před akcí. A taky budete atrakcí pro přihlížející. Ale myslím, že fotografie za to stojí.

A výsledný snímek z atletického klání