casopis-FOTO_30_obalka_hrbet_2-w1200

FOTO 30 – dalších 423 gramů sametu

casopis-FOTO_30_obalka_hrbet_2-w1200

Konec loňského tuzemského fotografického roku se tradičně nesl v duchu vyhlašování toho nejlepšího, co se urodilo v české novinářské fotografii.

Soutěž Czech Press Photo u nás stále platí za jediné soustředěné „pohnutí“, které reflektuje tvorbu profesionálních fotografů v Česku. Má patřičnou publicitu, prostředky a nově také velkorysé galerijní prostory (které si můžete pronajmout) s restaurací i zasedací místností.

Sdružení CPP se v novém složení pod vedením Veroniky Souralové zasloužilo o vznik fotografického centra, jaké našinec tolik postrádal. Místa, kde může navštívit kvalitní výstavu, zúčastnit se besedy, potkat se s kolegou fotografem.

Škoda, že podobně sympaticky a moderně už nevyšel „facelift“ samotné soutěže. Ta sice anoncovala restrukturalizaci jednotlivých kategorií, místo toho však výsledky ještě více rozmělnila. Pokud si chce soutěž budovat prestiž, nemůže oceňovat banální snímky a vyhlašovat banální kategorie. Musí mít pohled toho nejlepšího editora, musí svým finálním výběrem říct — tohle je dobrá fotka. A to se bohužel nestalo. I proto věnujeme poprvé v naší historii výsledkům této soutěže jen krátký pohled Martiny Grmolenské.

Fotografická událost pak zasáhla i rok nový. Josef Koudelka osobně v Praze a Brně uvedl premiéru dokumentu Gilada Barama Koudelka fotografuje Svatou zemi. Atmosféra celého podniku, včetně shánění lístků, mi připomněla známou scénu z Vianova románu Pěna dní, kde se dav lidí různými způsoby snaží dostat na přednášku Jeana Sol-Partra.

V jednopodlažním brněnském kině Art, kam zamířila i naše redakce, naštěstí k propadení stropu nedošlo, elitní střelci nemuseli klestit mistrovi sekerami cestu k pódiu, ani nedocházelo k četným případům mdloby z přílišného vzrušení, ale zájem o podobnou akci ukázal, že purista Koudelka, skoupý na rozhovor (který odmítá dopředu paušálně všem případným zájemcům), zkrátka platí za fotografa toho největšího formátu.

Pokud jste se na promítání spojené s besedou s režisérem a jeho hlavním a jediném protagonistou nedostali, doporučuji vám shlédnout alespoň dokument Aleše Kisila, který uvedla Česká televize v premiéře 18. ledna a který je k vidění online na stránkách ČT art.

Ale abych se jen nevracel v kruhu času zpět, jedna aktuální a věřím, že pro spoustu z vás fotografů dobrá, zpráva na začátek. Fotografická soutěž FRAME, jejíchž osm ročníků proběhlo v letech 2005—2012, mnohokrát jsme o ní psali a donedávna čekala na znovuzrození, se pod křídly časopisu FOTO chystá na svůj velký návrat. Jsme rádi, že jste s námi u toho.

Tomáš Hliva, šéfredaktor

Z obsahu FOTO 30

  • fotostory Vojtěch V. Sláma
  • profil Adrian Samson
  • téma Příběhy v kruhu
  • portfolio Marta Berens
  • portfolio Keiko Nomura
  • rozhovor Jaroslav Kučera
  • kultura Paris Photo 2016
  • kultura EPOS v brněnském Domě umění
  • kultura Pavel Mára — Mater
  • ikona Bohumil Krčil
  • talent Karolina Karwan

foto na titulní straně Adrian Samson, Interview

 

casopis-FOTO_30_obalka_hrbet_2-w1200

časopis FOTO 30

casopis-FOTO_30_dvoustrany_012_013-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_044_045-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_048_049-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_052_053-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_062_063-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_074_075-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_084_085-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_092_093-w1200

casopis-FOTO_30_dvoustrany_100_101-w1200

VÝSTAVY