Pavel Mára – Fotografie / Photographs / 1969–2014

1 300 

  • Autor: Antonín Dufek
  • Kategorie: Kniha
  • Žánr: Fotografie, Umění
  • Jazyk: česky a anglicky
  • Překlad: Derek Paton
  • Počet stran: 318
  • Vazba: pevná vazba
  • ISBN: 978-80-905928-0-3
  • EAN: 9788090592803
  • Datum vydání: 2015
  • Vydání: 1.
  • Rozměry: 29 x 23 cm
  • Hmotnost: 1,9 kg

1 skladem

Katalogové číslo: KKANTMARA1 Kategorie: , Štítek:

Popis produktu

Pavel Mára (*1951, Praha) patří k výrazným představitelům evropské fotografie. Je také již téměř dvě desetiletí pedagogem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. K tomuto poslání ho přímo předurčuje jeho tvorba, která je příkladem koncepčnosti a promyšlenosti. Podoba jeho děl často vychází z nové interpretace možností fotografického média.

Mára tvoří v sériích, z nichž některé obdivuhodně zobrazují živý i neživý svět jako geometrické útvary. Dosahuje toho například volbou záběrů. Nevyužívá obvyklé techniky manipulace fotografického obrazu. Samostatnou složkou jeho fotografií je barevnost, často výrazná, překvapující a v některých případech nereálná. Na druhé straně Mára využívá i detailního a uhrančivě ostrého přepisu fotografované skutečnosti. Tvorba v sériích vylučuje náhodu, nenechává diváka na pochybách o autorově úmyslu.

Pavel Mára patřil již v sedmdesátých letech k několika málo fotografům v Československu, kteří svoji volnou tvorbu realizovali v barvě, navíc většinou ve velkých formátech. Z raných prací se nejvíc vryly do paměti obrazy precizně vykreslených povrchů technických předmětů, natřených jasnými barvami (Mechanická zátiší, 1976–84). Jsou to díla přiřaditelná ke geometrické abstrakci v jiných oborech umění, přestože jsou zároveň zcela konkrétní. Tento princip autor rozvíjí až dodneška. 

Hlavním námětem jeho fotografií se stalo lidské tělo. Jednoduchou metodou vznikly monumentální Triptychy aktů a portrétů z let 1990–1993. Jejich mimořádná působivost spočívá v tušeném tajemství posunu pohledů. Byly vytvořeny beze změny pozice modelu vertikálním posunem kamery – podhled, pohled do očí, nadhled. 

Zvláštními postupy barevného svícení, propojujícími reálná těla s nereálnou barevností, vznikly Mechanické corpusy (1997). Nápaditá inscenace holohlavých modelů v přísně centrální kompozici přinesla autorovi mezinárodní pozornost. Publikace je založena na kontrapunktu barevných a černobílých fotografií, mezi něž patří například Černé corpusy: Rodina (2001); jejich kouzelná tonalita vznikla kombinací dvou inverzních černobílých materiálů. Negativní hlavy (2010), realizované ve stupnici černé, šedé a bílé, jsou naopak digitálními portréty mužského modelu, ozvláštněnými geometrickými prvky.

Celé dílo Pavla Máry má objevitelský charakter. Je silně estetizované, ale neuklidňuje, nýbrž zneklidňuje. Do kontextu současné postmoderní kultury se včleňuje i tím, že se realizuje až v instalacích, připravených vždy pro určitý prostor.

Recenze

Fotografická triáda Pavla Máry

Jan Šída, PRÁVO, 10. 11. 2015

Kniha Fotografie 1969–2014 mapuje kariéru fotografa a kameramana Pavla Máry. Už jen při letmém listování publikací (330 stran) je patrné, že si dal autor s dílem nesmírnou práci. Základem je samozřejmě kvalitní papír, protože sebelepší fotografie na špatném papíře s vyrudlými barvami nebudou nikdy vypadat dobře. Kladem jsou teoretické texty (česky i anglicky) kapacit, jako jsou Ján Šmok, Anna Fárová nebo Tomáš Pospěch a v neposlední řadě vysvětlující předmluva Antonína Dufka. Hlavní roli hrají fotografie. Autor je rozdělil do kapitol, z nichž každá je opatřena časovým obdobím a vysvětlujícími texty.