Fotoškola: 6 tipů pro lepší fotografie z rozpálené pláže

beach-sunset

Máme tu léto, takže hurá do plavek, žabky na nohy a vzhůru na pláž… tedy, pokud vás něco takového láká. Jestliže ano a berete si s sebou pro tu příležitost také fotoaparát, bude se vám hodit pár tipů, které vám pomohou nespálit se (přitom ale nezapomeňte na dostatečně účinný opalovací krém).

Magické vítání a loučení

Tato rada je pro ty, kdo chtějí pořídit u moře pestrobarevné fotografie, nad kterými budou vaši známí žasnout. Pamatujte si – a každý „krajinář“ by vám to potvrdil – že ty nejzajímavější scenérie pořídíte před východem slunce a těsně po něm, a pak během jeho západu. Nízký zdroj světla, jeho typické oranžové až rudé zabarvení v kombinaci s někdy ještě modrou oblohou, výrazné a dlouhé stíny, a také častější výskyt mraků v těchto denních obdobích, to vše jsou ingredience, které dohromady dávají Obrazy s velkým O.

Racci na Pomerančové pláži v Texasu (autor

Nevěřte automatice

Fotografování v automatickém režimu vás může na prudkém letním slunci zradit – fotoaparát bude mít tendence scény podexponovávat, protože úkolem automatiky je najít to nejméně bolestné řešení – a tím je prostě neutrální šeď. Nebojte se, ono však moc nevadí, že si s manuálním nastavením netykáte. Pomůže vám poměrně univerzální recept, který by měl na prosluněné pláži fungovat.

Přepněte se nejprve na režim priority clony (bude to A, Av nebo něco na ten způsob), nastavte ISO 100 (nebo jiné nejnižší možné) a clonu F16. Vyfotografujte snímek a podívejte se, jak si se scénou poradila poloautomatika. Jestliže je vše v pořádku, fotografujte dále s tímto nastavením. Pokud je však snímek příliš tmavý, nebo naopak příliš světlý, zapamatujte si expoziční čas, který režim priority clony použil, přepněte se do plného manuálu a nastavte na něm opět ISO 100, clonu F16, ale čas upravte podle potřeb. Pokud byl první snímek příliš tmavý, snižte hodnotu času, který doporučil režim priority clony. Jestliže byl snímek příliš světlý, zvyšte čas expozice. Tímto experimentováním rychle dospějete k požadovanému výsledku a zároveň se naučíte fotografovat na manuál, aniž si to vůbec uvědomíte.

Když vám vadí „prasátka“

Odlesky vznikající nedokonalostmi optiky objektivu při focení v přímém protisvětle, mohou být velmi příjemným i estetickým prvkem – pakliže používáte kvalitní objektivy, jaké však nabízejí takřka jen zrcadlovky. Menší fotoaparáty, tedy kompakty a nejrůznější ultrazoomy, si s takovou situací obvykle neporadí zrovna hezky a do vašich snímků vrhnou pouze směs barevných fleků, které tam pravděpodobně mít nechcete. Řešení jsou dvě – buď se takové kompozici, kdy je slunce naproti vám, vyhněte (a ochudíte se o ty vůbec nejatmosféričtější záběry, jaké můžete pořídit), anebo se smiřte s tím, že ve vašich fotografiích nějaké to „prasátko“ zkrátka bude.

Je tu ale ještě jedna možnost. Pokud si s fotografiemi rádi hrajete i na počítači a dokážete spojit dvě do jedné, zacloňte při fotografování slunce rukou (umístěnou tak, aby maximálně sloužila tomuto účelu, ale přitom minimálně vadila fotografii). Zachycená scéna tak nebude obsahovat „lens flare“ a přitom bude mít všechno to, čím dokáže záběr v protisvětle okouzlit. Následně vytvořte ještě jeden snímek se stejnou kompozicí, ale už bez ruky. Do scény vám sice vpadnou odlesky a paprsky, ale získáte čistou oblohu „bez ruky“. Když pak obě části v počítači spojíte do jedné, získáte s minimem úsilí výborný výsledek.

Světelné odlesky v objektivu nemusejí být na závadu, ale pokud je nechcete, dá se to řešit (autor)

Ať se moře nevylije

Jednou z nejčastějších chyb na fotografiích z dovolené je nechtěně nakloněný horizont, což obzvláště vyniká právě na záběrech moře. Pomineme-li, že to může být váš záměr (spíše okrajově), pamatujte při fotografování na mořském pobřeží na tuto drobnost. Srovnat se to sice dá i později v počítači, ale za cenu ořezu vyrovnaných partií, který je tím větší, čím strměji byl fotoaparát nakloněn.

Tip: Mnoho fotoaparátů včetně těch kompaktních je již dnes vybaveno digitální „vodováhou“, která vám přímo v hledáčku ukazuje správný horizont. Využívejte ji!

Blýskněte si

Je to stará známá věc, ale za připomenutí stojí. Pokud fotografujete na ostrém slunci, které je navíc ještě vysoko nad hlavou a tím pádem vytváří velmi tvrdé stíny, jež jsou ošklivé hlavně ve tvářích (člověk pak často vypadá jako dalmatin s kruhy pod očima), aktivujte blesk a foťte i na prosluněné pláži s bleskem. Logiku to má pochopitelně jen při snímání blízkých objektů, řekněme do tří metrů, každopádně výsledek stojí za to.

Upozornění: vyskytne-li se na pláži kráva, nemusí mít pochopení pro blesk (autor)

Nechce se vám přemýšlet?

Chcete si jen užívat, aniž by vám přemýšlení o tom, jak co vyfotit, komplikovalo život? Zapomeňte na všechny ty triky, vytáhněte mobilní telefon, nainstalujte si na něj Instagram a prostě cvakejte. Chytrý program vašim snímkům dodá nejrůznější efekty, nad kterými mohou žasnout nejen vaši přátelé – v poslední době jsou tyto nenáročné omalovánky poměrně vřele přijímány i v nejrůznějších soutěžích, a to i v relativně prestižních časopisech.

A když už se vám nějaká fotografie opravdu podaří, pochlubte se nám. Vaše příspěvky očekáváme na e-mailu redakce@casopis-foto.cz.